Czym jest socjoterapia?
Zarówno rodzice jak i nauczyciele pragną, aby dziecko adekwatnie do swojego rozwoju, zdobyło takie wiadomości i umiejętności, które umożliwiłyby mu w zgodzie ze sobą i przyjętymi normami prawidłowo funkcjonować w życiu codziennym. Chcemy, by nasze dzieci były: aktywne, zdyscyplinowane, odpowiedzialne, odnosiły sukcesy, żeby były dobrymi, a zarazem szczęśliwymi ludźmi.
Często bywa jednak, że dzieci miewają kłopoty w nauce i zachowaniu, borykają się z różnego rodzaju trudnościami społecznymi, emocjonalnymi oraz wychowawczymi, dlatego głównym celem zajęć socjoterapeutycznych jest poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci oraz nauka nowych umiejętności, które pomogą im lepiej funkcjonować i radzić sobie w sytuacjach trudnych.
W czasie zajęć wykorzystywane są różnorodne metody pracy:
· trening samoobsługi (ma na celu budowanie niezależności i samowystarczalności)
· praca w kręgu (pozwala wszystkim uczestnikom grupy na bezpośredni kontakt wzrokowy, zmniejsza dystans między dorosłym a dziećmi)
· trening interpersonalny – ćwiczenie konstruktywnych zachowań w kontaktach międzyludzkich
· „rundka” (pomaga uczestnikom zwerbalizować swoje uczucia, doświadczenia, każdy uczeń może się wypowiedzieć, a pozostałe osoby słuchają i nie krytykują wypowiedzi)
· „burza mózgów” (pozwala zaktywizować grupę, wyzwala potencjał twórczy, służy generowaniu wielu pomysłów na rozwiązanie danego problemu, uczestnicy zapisują swoje pomysły, które nie są oceniane przez prowadzącego)
· inscenizacje, scenki, dramy (metoda ta pozwala na wczucie się w sytuację danej osoby, zrozumienie jej, odreagowanie emocjonalne ze zwrotną informacją od uczniów, którzy przyglądają się danej scence)
· rysunki terapeutyczne i prace plastyczne (pełnią ważną funkcję szczególnie dla dzieci, które mają problem z werbalizacją; poprzez rysunki dziecko przekazuje wiedzę o świecie, swój stosunek emocjonalny do danej kwestii, swoje myśli, pragnienia)
· terapia poprzez zabawy i gry (pozwalają dzieciom na swobodę, relaks, uwalniają od negatywnych emocji, wprowadzają w dobry nastrój, sprzyjają integracji całej grupy).
Martyna Szeląg.
Plan zajęć
Wtorek:
8.00 – 8.45