Koncepcja Pracy
oddziałów
przedszkolnych Bajkowy zakątek
przy
Publicznej Szkole Podstawowej
w
Grzebowilku
,,Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie - naucz
Jeśli nie wie - wytłumacz
Jeśli nie może - pomóż”
Janusz Korczak
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. poz. 2572 ze zmianami)
2. Rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek ( Dz. U. 2015 poz. 1214)
3. Statut Oddziału Przedszkolnego Bajkowy zakątek przy Publicznej Szkole Podstawowej w Grzebowilku
NASZE PRZEDSZKOLE
Nasze przedszkole mieści się w przytulnych salach na parterze budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w Grzebowilku. Przylegający do budynku ogród przedszkolny jest bezpieczny i ogrodzony, sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych. Dogodne usytuowanie sprawia, że mamy blisko las, tereny spacerowe oraz od niedawna wiejski plac zabaw. Nieliczna grupa przedszkolna sprzyja tworzeniu rodzinnej atmosfery, integracji dzieci, rodziców i nauczycieli.
Zajęcia prowadzone w naszym przedszkolu odbywają się w godzinach od 8:00 do 13:00 i zapewniają realizację podstawy programowej.
MISJA PRZEDSZKOLA
1. Działalność naszego przedszkola jest skoncentrowana na wszechstronnym rozwoju dziecka ułatwiającym podjęcie obowiązków szkolnych i osiąganie sukcesów.
2. Wychowawcy dostrzegają i pomagają rozwijać zdolności dziecka, wpierają w pokonywaniu trudności.
3. Przedszkole jest miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania otaczającego świata.
4. Zapewniamy dzieciom ciekawie zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonym i bezpiecznym otoczeniu.
5. Wspieramy działania rodziców pełniąc funkcję doradczą.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1. Najważniejszym zadaniem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2. Rozwijanie twórczej aktywności dziecka.
3. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa, akceptacji oraz poszanowania ich praw.
4. Doskonalenie jakości pracy naszego przedszkola poprzez wszechstronną współpracę z rodzicami.
5. Bogacenie bazy oraz promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
- realizacja programu adaptacyjnego ułatwiającego dzieciom i ich rodzicom wejście w społeczność przedszkolną;
- tworzenie warunków pozwalających na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i akceptacji;
- diagnozowanie umiejętności i potrzeb poprzez obserwację dzieci oraz analizę wytworów ich działalności;
- zapewnienie każdemu dziecku możliwości rozwijania zainteresowań i zdolności;
- dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych udzielana jest pomoc w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych i rozwojowych;
- wdrażanie nowoczesnych metod nauczania aktywizującego – metoda Labana, metoda Dennisona;
- wzbogacanie doświadczeń muzycznych poprzez comiesięczne spotkania muzyczne;
- podejmowanie działań prowadzących do estetycznego i funkcjonalnego wyposażenia sal zgodnie z potrzebami dzieci;
- aktywna współpraca z rodziną - współorganizowanie uroczystości przedszkolnych, informowanie o postępach i rozwoju dziecka.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
1. Zebrania ogólne i grupowe.
2. Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte.
3. Dni adaptacyjne z udziałem dzieci i ich rodziców.
4. Konsultacje i rozmowy indywidualne z wychowawcami oraz porady specjalistów (pedagog, logopeda).
5. Wspomaganie działań wychowawczych rodziców poprzez szkolenia i prelekcje.
6. Informowanie na bieżąco o postępach dziecka, ustalenie wspólnych metod wychowawczych sprzyjających właściwemu rozwojowi dziecka.
7. Prowadzenie kącika informacyjnego dla rodziców.
8. Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych.
9. Rodzice mają możliwość współdecydowania w sprawach przedszkola i opiniują jego jego pracę.
10. Angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola.
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Dziecko kończące nasze przedszkole i rozpoczynające edukację w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- umiejętność porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi,
- motywację do wysiłku intelektualnego niezbędną w procesie uczenia się,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć oraz korzystania z posiadanych wiadomości i doświadczeń.
- umiejętność koncentracji przez dłuższy czas w różnych sytuacjach zadaniowych,
- umiejętność współpracy z innymi w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- radość z własnych osiągnięć,
- samodzielność i wytrwałość,
- tolerancję i akceptację wobec innych ludzi, ich odmienności.
Posiada:
- podstawową wiedzę o świecie,
- wyobrażenia o prawach i obowiązkach wynikających z roli dziecka i ucznia,
- zdolność do porozumiewania się i obdarzania uwagą innych osób- dorosłych i dzieci.
Rozumie, zna:
- swoje mocne strony,
- normy kulturalnego zachowania, współżycia z innymi,
- zasady bezpieczeństwa, higieny osobistej, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- obowiązek szanowania własności swojej i cudzej,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania środowiska naturalnego.
Poszukuje:
- nowej wiedzy i doświadczeń,
- ciekawych zainteresowań będących inspiracją do twórczej pracy.
KIERUNKI ROZWOJU NASZEGO PRZEDSZKOLA
UWAGI KOŃCOWE
· Zmiany w tekście koncepcji będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.
· Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek.
· Nauczyciel zobowiązany jest zapoznać rodziców z Koncepcją Pracy Przedszkola.
· Koncepcję tworzy się na okres 3 lat.
· Koncepcję zatwierdza Rada Pedagogiczna podejmując stosowną uchwałę.
· Koncepcję opiniują przedstawiciele rodziców oddziałów przedszkolnych.